Noves Tendències del Màrqueting Esportiu

Noves Tendències del Màrqueting Esportiu

Mentre que en el màrqueting convencional s'acostuma atreure i fidelitzar nous clients, en el màrqueting esportiu es tracta amb "fans" o aficionats. Aquests aficionats són amants i seguidors d'algun club, esportista, esport, marca, etc. El que s'ha de fer amb ells, és evocar (passat), provocar (present) i invocar (futur) emocions. Però això no s'aconsegueix fàcilment, ja que per exemple, una marca abans de decidir-se per patrocinar a algun club o esportista, ha de pensar primer quins valors o principis es poden associar entre ells per poder generar emocions en els aficionats i tenir la tornada esperada.

De la mateixa manera que està succeint amb el màrqueting convencional, el màrqueting esportiu està creixent i migrant cap al món digital. Això és degut al fet que el comportament del públic també ha anat canviant en els darrers anys i cal adaptar-se a aquests canvis per fer créixer el negoci i buscar noves fonts d'ingrés que no havien estat sent aprofitades. Els aficionats ja no utilitzen només els mitjans convencionals per veure esport (anar a l'estadi, veure-ho per televisió), sinó que estan utilitzant altres plataformes com són les Xarxes Socials. Per exemple, la NFL ja està transmetent els partits de dijous a través de Twitter perquè s'ha adonat de la importància d'estar en aquest mitjà per no perdre espectadors i arribar a un públic de menor edat.

A continuació, s'esmenten algunes noves tendències que en alguns països ja estan sent explotades, però que encara hi ha molts mercats en els quals no es coneix o no se li dóna la deguda importància al benefici que es podria obtenir invertint en aquestes.

U-Televisiva Virtual

L'U-Televisiva són els panells publicitaris que es veuen a la vora del camp durant algun esdeveniment esportiu. Anteriorment, aquests panells eren metàl·lics o de cartró i mostraven publicitat fixa durant tot l'esdeveniment. Darrerament, han estat canviats per pantalles LED que donen l'opció als clubs de buscar una major quantitat d’sponsors ja que van canviant durant el partit. Això també fa que la publicitat sigui més cridanera pel fet que pot ser publicitat en moviment i alhora és més brillant que els panells antics, generant una millor visibilitat per a l'espectador.

La nova tecnologia que s'està utilitzant actualment és l'U-Televisiva Virtual, la qual permet que les pantalles LED que envolten el camp projectin una publicitat diferent a cada país on es transmeti l'esdeveniment. Això representa una oportunitat enorme per als clubs, ja que pot aconseguir una major quantitat de patrocinadors per tot el món i augmentar els seus ingressos en publicitat, alhora que comptarà amb nous socis estratègics per país. Resulta atractiu per a les empreses pel fet que empreses estrangeres, que per exemple, mai es van proposar invertir per estar en un partit de futbol del FC Barcelona o Reial Madrid, podran ingressar amb una inversió menor i poden arribar al públic objectiu que volen assolir més fàcilment.

Aquesta tecnologia ja s'utilitza en els camps futbol de clubs com el FC Barcelona, ​​Reial Madrid, València i Atlètic de Madrid, alguns camps de la Premier League i s'estan començant a fer proves a l'estadi del Borussia Dortmund per poder aplicar-los a tota la Bundesliga.

Xarxes Socials

És conegut que les xarxes socials han tingut un gran creixement en els últims 10 anys el qual no ha parat de créixer. Segons l'últim estudi de We Are Social publicat al gener del 2018, els usuaris de xarxes socials han augmentat un 13% respecte al 2017 mentre que els usuaris de xarxes socials al mòbil van augmentar un 14%.

Això reflecteix la importància per a les entitats esportives (clubs, lligues, esports o esportistes) d'estar en xarxes socials, crear contingut, apropar als seus fans i generar una relació amb ells per tal d'augmentar el seu valor de marca. Com més seguidors tinguin, tindran un públic més gran el qual serà atractiu per a les marques que voldran invertir per generar un vincle amb aquests seguidors.

Un exemple de canvi d'estratègia en xarxes socials és el de la Fórmula 1, la qual ha estat adquirida pel grup Liberty Media a Bernie Ecclestone a inicis del 2017. La Fórmula 1 havia deixat de banda les plataformes digitals i la proximitat amb els seus fans, el que es traduïa en una menor quantitat d'espectadors i seguidors. Els de Liberty Media immediatament es van adonar del problema que tenien i van decidir millorar les seves xarxes socials. Van generar una major quantitat de contingut, van pujar vídeos passats que estaven guardats i oblidats, van rebaixar prohibicions que impedien als equips de la F1 pujar vídeos dels circuits en xarxes socials.

Aquest fet ha generat que entre Facebook, Twitter, Instagram i Youtube sumin 11.900.000 de seguidors, un 55% més que l'any passat, creixent fins i tot més que La Lliga Espanyola de Futbol, ​​la Lliga de Campions i la Premier League. Aquest creixement realça la marca de la F1, sent més atractiva per a futurs patrocinadors del que venien sent anys enrere. Si bé hi ha un creixement important, encara hi ha molt per millorar per arribar on hi són d'altres esports.

Un altre tema important és l’streaming d'esdeveniments a través d'xarxes socials, com s'ha esmentat anteriorment, ja hi ha competicions que s'estan transmetent per aquests mitjans: els partits del dijous de la NFL per Twitter, el partit dels divendres de La Lliga per Facebook, 22 trobades de la MLS (Estats Units) per Facebook, així com l'última edició de Wimbledon que va ser transmesa per Twitter. Ja hi ha casos d'equips, com Los Angeles FC de la MLS, que han signat drets de transmissió amb Youtube en lloc de realitzar-lo amb una cadena de televisió. Amazon, Facebook, Netflix i Twitter han anunciat que aquest any licitaran pels drets televisius de la Premier League. S'han de tenir en compte els nous actors en aquest mercat per poder estar preparats als canvis i poder aprofitar aquestes plataformes per arribar a més usuaris i generar més ingressos.

Realitat Virtual

La Realitat Virtual és una tecnologia encara no gaire utilitzada però que, sense dubtes, aviat arribarà a la majoria d'esdeveniments esportius. Es tracta de condicionar un lloc en l'esdeveniment on una persona pugui observar des de la comoditat de casa sentint el mateix que sentiria estant al lloc de realització, independentment del país on visqui. Això portaria als clubs o equips a ampliar la capacitat del seu estadi sense haver d'invertir en remodelació o construcció d'un nou estadi, augmentant els seus ingressos per tiquets.

Es podria viure una cursa de F1 com si s'estigués al cotxe de Lewis Hamilton, jugar un partit de Roland Garros contra Rafa Nadal, tenir la visió de l'àrbitre en una baralla de Connor McGregor i moltes coses més que obren les portes d'un nou món i negocis per a les entitats esportives i les marques que vulguin invertir en elles.

En conclusió, cal adaptar-se als canvis en el comportament dels aficionats i poder ser cada vegada més creatius i aprofitar les noves tecnologies per tal que els clubs, esportistes, competicions i marques puguin buscar noves fonts d'ingrés i mantenir una relació més estreta i dinàmica amb els aficionats.