La tecnologia com a aliada del sector esportiu

La tecnologia com a aliada del sector esportiu

Els Jocs Olímpics de Tokio passaran a la història per diferents causes, sent la més coneguda el seu emplaçament a juliol de 2021 per culpa de la crisi sanitària per la COVID-19. Però, ara que si que es celebraran, en menys d’un mes, és important destacar les seves singularitats. A més de les noves modalitats esportives, la revolució tecnològica i digital seran les protagonistes amb el desenvolupament de la intel·ligència artificial en les Olimpíades.

Els Jocs de Tokio seran els primers en tenir robots assistents i vehicles monitoritzats per ajudar tant als i les esportistes com al públic (si finalment n’hi ha). Hi haurà una diversitat de robots amb tasques determinades, uns que seran els encarregats de recollir els objectes utilitzats en les proves de llançament d’atletisme, altres que donaran informació turística, retransmetran en directe i transportaran beguda i menjar, i com a innovació no podien faltar les mascotes que també comptaran amb les seves presències robotitzades. Totes aquestes iniciatives tecnològiques que ja estaven pensades abans de la pandèmia, es faran més rellevants en aquesta nova era online i de distanciament social.

A banda de la presència dels robots, es troben altres innovacions basades en plataformes 5G, la creació de la musica oficial de les olimpíades, les solucions d’intel·ligència artificial, el monitoreig dels atletes en 3D així com la realitat virtual i el reconeixement facial. La tecnologia estarà present en tres àrees dels Jocs que són la computació, la connexió i les experiències.

I amb aquesta revolució digital com quedarà el paper del personal treballador i el factor humà que es crea en un esdeveniment de tan alta categoria? El futur és incert i l’evolució de la tecnologia esta arribant a uns límits on la societat haurà d’adaptar-se o fer front a aquest canvi de perspectiva.

Això no es queda aquí perquè els Jocs de Tokio han proposat un altre component tecnològic amb els e-sports. Durant el mes de juny s’ha realitzat la Sèrie Virtual Olímpica, un esdeveniment de cinc tornejos virtuals amb videojocs esportiu com Gran Turismo o eBaseball, on qualsevol persona podia participar des de casa seva. Amb aquesta iniciativa es vol aprofitar que els videojocs siguin inclosos als Jocs Asiàtics en la seva propera edició (2026), i així fomentar el desenvolupament dels esports virtuals i participar més en la comunitat de videojocs.

Com repercutirà al futur de l’esport aquestes innovacions tecnològiques? Les grans empreses del sector esportiu seran capaces d’adaptar-se a aquests canvis i introduir la tecnologia com a experiència per al consumidor? Potser s’ha arribat al moment en què els e-sports han d’acceptar-se com una modalitat més tot i que el component físic no sempre estigui present i  apostar perquè els videojocs siguin una forma d’apropar als joves a que practiquin activitat física amb les consoles de moviment i realitzant jocs esportius en grup.

Està tan lluny el que es practiqui esport davant de la televisió i amb un aparell electrònic al costat? La pandèmia ens ha afirmat que aquesta opció ha sigut la més eficaç per donar resposta a la necessitat de fer esport durant els mesos de confinament.

La tecnologia evoluciona cada cop més ràpid i la societat està vivint una transformació que afecta a tots els nivells i aspectes de la vida quotidiana. Serà capaç el sector esportiu de sumar-se a aquest canvi amb l’experiència viscuda?